loading...
فیفا نیوز دات آی آر
آخرین ارسال های انجمن
احمدرضا نیک اقبال بازدید : 207 یکشنبه 18 تیر 1391 نظرات (0)

خط قرمز‌ها برداشته شد
ورود تكنولوژي به مستطيل سبز

تكنولوژي خط دروازه بالاخره راهش را به سوي فوتبال باز كرد و قرار شده در ليگ برتر و چند رقابت ديگر به زودي از آن استفاده شود. چند اتفاق بحث بر انگيز- ازجمله گل فرانك لمپارد به آلمان در جام جهاني 2010 و همچنين گلي كه اوكراين به انگليس در يورو 2012 زد و پذيرفته نشد- باعث شد تا فوتبال آماده استقبال از ورود تكنولوژي بشود. هيات بين‌المللي اتحاديه فوتبال (IFAB) در جلسه‌اي كه در زوريخ تشكيل شده بود به استفاده از تكنولوژي‌هاي Hawk-Eye به معني ديد عقاب و سيستم داوري خط دروازه يا GoalRef system راي دادند. نخستين رقابتي كه اين تكنولوژي جديد در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت جام جهاني باشگاه‌ها در ژاپن است.
ژروم والكه دبير كل فيفا گفته كه در جام كنفدراسيون‌هاي سال آينده ميلادي و همچنين جام جهاني 2014 برزيل هم از اين تكنولوژي استفاده خواهد شد. والكه گفته فيفا هزينه اين سيستم‌ها را كه حدود 250 هزار پوند براي هر استاديوم است مي‌پردازد و خودش مسووليت نصب آنها را بر عهده خواهد گرفت. قبل از گرفتن يك چنين تصميمي دانشمندان سوييسي آزمايش‌هاي متعددي را روي هر دوي اين سيستم‌ها انجام دادند. هنوز ميزان خطاهاي احتمالي اين دو شيوه مشخص نشده و معلوم نيست كه در باران شديد يا رطوبت بالا چطور كار مي‌كند. IFAB اعلام كرده كه از اين تكنولوژي تنها به‌عنوان كمكي براي تيم داوري استفاده خواهد شد نه اينكه تمامي تصميم گيري‌ها را بر عهده اين سيستم‌ها بگذارند. به اين ترتيب داوران هنوز هم اين اختيار را دارند كه يك توپ را گل اعلام نكنند حتي اگر سيستم بگويد توپ از خط دروازه رد شده است.
سپ بلاتر از ابتدا از طرفداران پياده كردن يك چنين سيستمي در قوانين فوتبال بوده است. IFAB از فيفا- با چهار راي- و چهار تيم بريتانيايي كه هر كدام يك راي دارند تشكيل شده است. هر قانوني براي اينكه تصويب شود حداقل به شش راي نياز دارد. اين هيات بايد همچنين بررسي‌هايش را در مورد مفيد بودن استفاده از دو كمك داور اضافي به سرانجام برساند تا اگر اين شيوه مفيد بوده همچنان به آن ادامه بدهند. در ديدار اوكراين و انگليس در يورو 2012 با اينكه يك كمك اضافي تنها خط دروازه را نگاه مي‌كرد و 10 متر بيشتر با آن فاصله نداشت اين گل اوكراين مردود اعلام شد.

تكنولوژي در ساير ورزش ها
20 سال قبل در مسابقات بين‌المللي كريكت پاي تكنولوژي به آن باز شد و با وجود محدوديت‌هاي اوليه كم كم زمينه استفاده‌اش بيشتر هم شد. حالا بازيكناني كه به نظر داوري اعتراض دارند مي‌توانند با بررسي تصاوير تلويزيوني صحنه، حرفشان را به كرسي بنشانند. در تنيس در سال1980 و از مسابقات ويمبلدون بود كه از تكنولوژي براي تعيين خوردن سرويس به داخل يا خارج از زمين استفاده كردند. اينجا هم بررسي دوباره تصاوير بازي مي‌تواند راي داوران را به چالش بكشد. در سوپر ليگ سال 1996 راگبي بود كه براي نخستين بار از تكنولوژي ويدئويي استفاده شد كه مي‌تواند برخي تصميمات داوري را نقض كند. در سال 1986 در فوتبال آمريكايي يا NFL از سيستم پخش مجدد استفاده كردند. داور بازي بعد از هر صحنه‌اي كه مورد اعتراض است صحنه را از تلويزيون مي‌بيند و يك دقيقه وقت دارد كه تصميم نهايي را بگيرد. مربيان هم به مدد بازنگري‌ها در اين قانون حالا مي‌توانند به دو تصميم داور در بازي اعتراض كنند. اگر هر دو اعتراضشان به‌جا باشد مي‌توانند براي بار سوم هم اعتراض كنند.
موارد استفاده دو سيستم جديد
چشم عقاب
يك سيستم همراه با دوربين است كه يك كمپاني انگليسي به همين نام آن را طراحي كرده و با كمك كمپاني سوني ژاپن آن را توليد كرده‌اند و در تنيس و كريكت هم از همين استفاده مي‌كنند. شش يا هفت دوربين با سرعت بالا در دو سوي استاديوم و نزديك سقف كار گذاشته شده‌اند كه توپ را با سرعت زياد و از بالا دنبال مي‌كنند و سيستم كامپيوتري است كه تعيين مي‌كند توپ داخل زمين است يا از خط خارج شده و دستگاه پيام‌هايش را هم به دستگاهي كه در اختيار داوران بازي است مي‌فرستد. حالا سوال اين است كه آيا اين سيستم مواقعي كه توپ به طور كامل با بدن دروازه‌بان پوشانده شده كار مي‌كند يا نه. فيفا گفته كه بعد از هر تصميم بحث برانگيز داوري اين تصاوير از طريق تلويزيون پخش نخواهند شد و تنها تيم داوري در جريان آن قرار مي‌گيرد.

تكنولوژي خط دروازه GOALREF
يك سيستم با طراحي مشترك دانمارك و آلمان است كه از ميدان مغناطيسي استفاده مي‌كند تا مشخص كند توپ از خط دروازه‌ها گذشته يا نه. سه نوار مغناطيسي داخل لايه بيروني توپ نصب شده و زماني كه توپ از خط دروازه رد شود سنسورهاي حساس داخل تيرهاي دروازه آن را اعلام مي‌كنند. سنسورها موج‌هاي الكتريكي را به كامپيوتر مي‌فرستند و تيم داوري در كمتر از يك ثانيه متوجه اين امر خواهد شد. هزينه نصب اين تكنولوژي كمتر از «ديد عقاب» است و تنها بايد با كمپاني‌هاي توليد توپ به توافق برسند تا اين نوارهاي مغناطيسي را درون توپ‌هاي توليدي كار بگذارند.
احمدرضا نیک اقبال بازدید : 200 شنبه 17 تیر 1391 نظرات (0)
نگاهي به تغييرات قوانين فوتبال

1863: در جلسه‌اي در لندن، اتحاديه فوتبال انگليس با يكسري قوانين جديد تاسيس شد. قوانين كمبريج- كه توسط عده‌اي از دانش آموختگان دانشگاه كمبريج در 1850- 1840 نوشته شد- را بعدا يك بار ديگر بازنويسي كردند.
1869: ضربه دروازه براي نخستين بار در اين سال رسما در قانون آورده شد. سه سال بعد ضربات كرنر هم پاي‌شان به فوتبال باز شد.
1875: تيرك افقي جايگزين طناب شد تا مشخص شود ارتفاع دروازه تا كجاست.
1878: داوران براي نخستين بار در اين سال از سوت استفاده كردند.
1882: اتحاديه‌هاي فوتبال بريتانيا قوانين خودشان را يكي كردند و هيات بين‌المللي اتحاديه فوتبال IFAB را تشكيل دادند. هياتي كه قوانين فوتبال را تعيين مي‌كند.
1891: براي نخستين بار ضربات پنالتي نواخته شد. دروازه صاحب تور شد و داور توانست داخل زمين قضاوت كند.
1902: بعد از اينكه قرار شد ضربه پنالتي جريمه خطاهايي باشد كه درمحوطه هجده قدم انجام مي‌شود محوطه جريمه و نقطه پنالتي را مشخص كردند، همينطور محوطه شش قدم را. هر چند كه 35 سال طول كشيد تا حد و مرز محوطه شش قدم را با شكلي مانند حرف D در جلوي دروازه مشخص كنند.

ادامه قوانين در ادامه مطلب



احمدرضا نیک اقبال بازدید : 247 شنبه 17 تیر 1391 نظرات (0)


توپچي‌ها در آستانه وداع با فان پرسي
دنباله روي راه نصـري و آدبايـور

حكايتي كه«با رفتن سمير نصري و امانوئل آدبايور از امارات» به منچستر سيتي، آرسنالي‌ها را بدجوري عذاب داد حالا دوباره دارد براي آنها تكرار مي‌شود. اين بار نوبت كاپيتان هلندي تيم، روبين فان پرسي شده كه با سر دادن ساز جدايي آرسنالي‌ها را برنجاند و آنها را در آستانه از دست دادن يكي ديگر از بهترين ستاره‌هاي چند سال اخير خود قرار دهد.

احمدرضا نیک اقبال بازدید : 191 جمعه 16 تیر 1391 نظرات (0)

جام كم گل و پرهيجان

يورو 2012 با ميانگين 45/2 گل زده در هر بازي يكي از كم گل ترين مسابقات يورو در شانزده سال اخير بوده اما با اينكه گل‌هاي زيادي در آن به ثمر نرسيده حداقل كيفيت فني و ميزان هيجانش بالا بوده است.
بعد از مطرح شدن كلي بحث در مورد مشكلات زيرساختي ميزبانان جام يا خطر خشونت عليه هواداران و نژادپرستي، درست از بازي اول به بعد توجه همه به خود مسابقات جلب شد. روبرت لواندوفسكي نخستين گل جام را در ديدار لهستان - يونان به ثمر رساند. بازي اول جام كه يك-يك مساوي تمام شد و از هر تيم هم يك نفر اخراج شد.
لهستان در بازي با روسيه هم به تساوي يك - يك رسيد و در نهايت با باخت به چك از دور رقابت‌ها حذف شد. اوكراين ديگر ميزبان اين ديدارها هم در همان مرحله گروهي با جام وداع كرد اما حداقل تماشاي درخشش آندري شوچنكو زننده گل برتري اين تيم به سوئد در بازي كه يك -2 تمام شد، لذتبخش بود.
بازي‌ها به نيمه ديدارهاي مرحله گروهي رسيده بود كه روزنامه نگاران ورزشي شروع به مقايسه كردن اين جام با جامي كه سال 2000 به ميزباني بلژيك و هلند برگزار شد كردند. پرتغال برتري دو گله اش را در ديدار با دانمارك از دست داد و به مدد درخشش سيلوستره وارلا در دقيقه 87 بود كه توانست جاي خودش را در مرحله بعدي تضمين كند. انگليس هم بازي باخته را جبران كرد و سوئد را 2-3 در كيف برد. ديدار انگليس و ايتاليا در يك چهارم نهايي به ضربات پنالتي كشيد. بازي پرتغال و اسپانيا در نيمه نهايي هم همينطور اما در اين ضربات اشلي كول، اشلي يانگ و برونو آلوز چهره بد شناخته شدند و قهرمان‌ها سسك فابرگاس و
آندره آ پيرلو بودند.
كريستيانو رونالدو ناگهان در ديدار با هلند از خواب برخواست و توانست دو گل تيمش را بزند. يكي هم به چك در يك چهارم نهايي زد. ماريو بالوتلي هم درخشش خودش در نيمه نهايي مقابل آلمان را مديون پيرلو بود اما اشتباه‌هاي بزرگي هم از ستاره‌ها ديده شد. مثلا روبين فان پرسي و وين روني. روني كه دو بازي اول تيمش را به دليل محروميت از دست داده بود، به اوكراين گل زد اما خيلي زود دوباره از اوج دور افتاد. هلند فيناليست جام جهاني در مرحله گروهي بعد از سه شكست حذف شد تا اين جام به قيمت از دست رفتن شغل مربيگري برت فان مارويك تمام شود.
اما فرانسه اصلا در حد انتظارات ظاهر نشد در حالي كه آنها را از مدعيان كوچك قهرماني مي‌دانستند. لوران بلان هم بعد از مسائل حاشيه‌اي كه در تيمش پيش آمد اين تيم را ترك كرده است. آنها اوكراين را صفر-2 بردند و به اسپانيا صفر-2 باختند.
خود ژرمن‌ها هم فرجام خوشي نداشتند و با برد 2-4 مقابل يونان در بازي آخر گروهي حريف ايتاليا شدند اما آتزوري درست برعكس ژرمن‌ها رشد كرد و بازي به بازي قوي‌تر شد تا اينكه در فينال به دليل خستگي مفرط يارانش كم آورد
اسپانيا به اين شكل يك بار ديگر خودش را پيدا كرد و هيچ اشكالي را نمي‌شد به برد صفر-4 آنها مقابل ايتاليا وارد كرد. آنها آتزوري را با چهار گل در استاديوم المپيك كيف از پيش رو برداشتند. به خاطر اينكه كنار خطوط دروازه‌ها دو داور كمكي هم حضور داشتند حركات بازيكنان توام با آزادي عمل بيشتري بود. تنها هم چهار پنالتي از اول جام زده شد.

احمدرضا نیک اقبال بازدید : 226 جمعه 16 تیر 1391 نظرات (0)

ديــوانه يا نابغــه
پاننكا آنقدرها هم ساده نيست

وفتي آندره آ پيرلو آن پنالتي چيپ ظريفش را در مصاف نفسگير ايتاليا و انگليس وارد دروازه حريف كرد، در واقع در حال خلق يكي از ناب‌ترين لحظات تاريخ ليگ قهرمانان بود. اين تكنيك شايد اين روزها در دنياي فوتبال كاملا عادي و مرسوم باشد اما تاريخ تولد آن به فينال جام 1976 بر مي‌گردد؛ زماني كه آنتونين پاننكا با پنالتي‌اش، اثري جاودان و ماندگار در فوتبال به جاي گذاشت و حالا در شرايطي كه به تازگي پيرلو صحنه‌اي ناب از پاننكا را به نمايش گذاشته است، بايد باور كنيم گل كردن چنين ضربه‌اي بيش از اينكه نيازمند تمرين و استعداد باشد، نياز به اعصابي قوي و پولادين دارد. در ادامه تاريخ فوتبال را ورق خواهيم زد و مروري خواهيم داشت بر بازيكناني كه در ثبت چنين صحنه‌هايي موفق و حتي ناموفق بودند.

تولد يك سبك
اين متد در مسابقه‌اي جهان را به تحسين و شگفتي واداشت كه فشار و استرس در حد نهايت بود. وقتي چكسلواكي و آلمان در فينال تورنمنت 76 به تساوي 2-2 رسيدند، پاننكا پشت ضربه پنالتي قرار گرفت كه اگر گل مي‌شد، چكسلواكي به نخستين جام معتبر تاريخ فوتبالش دست مي‌يافت.
در حالي‌كه سپ ماير درون دروازه آلمان‌ها ايستاده بود، هافبك چكسلواكي خيلي آرام به سمت توپ رفت و با ضربه‌اي ظريف و آرام توپ را به وسط دروازه سپ مايري فرستاد كه به سمت چپ شيرجه زده بود. پاننكا در اين باره مي‌گويد: «حدس مي‌زنم حتي اسم من براي ماير آزاردهنده باشد اما من هرگز قصد تمسخر او را نداشتم. در مقابل، اين روش را براي پنالتي انتخاب كردم چون فهميده بودم كه آسان‌ترين و راحت‌ترين راه براي رسيدن به گل است. يك دستورالعمل كاملا ساده.»
پله معتقد است تنها دو نفر چنين سبكي را انتخاب مي‌كنند؛ يك نابغه يا يك ديوانه اما همانطوركه پيرلو نشان داد از روز تولد اين سبك در 36 سال پيش تاكنون اين نوع پنالتي‌هاي جسورانه در بسياري از بازي‌هاي مهم به چشم خورده است.
شايد مهم‌ترين صحنه‌اي كه از آن تاريخ تاكنون به تماشا نشسته‌ايم، فينال جام جهاني 2006 باشد، جايي كه زين الدين زيدان مهار ناپذير اين تكنيك را در حد اعلايش به كار بست. مسابقه فينال بين فرانسه و ايتاليا در جريان بود و تنها شش دقيقه تا سوت پايان باقي كه ستاره رئال مادريد اين شانس را پيدا كرد كه از روي نقطه پنالتي دروازه لاجوردي پوشان را باز كند. زيزو با همان قدم‌هاي محكم هميشگي‌اش پشت توپ ايستاد و خيلي راحت به آن ضربه زد و توپش را به طاق دروازه جي جي بوفون چسباند تا فرانسه را جلو بيندازد. بازيساز فرانسه با همان ضربه در آخرين بازي ملي اش، سبك و قدرتش را يك بار ديگر به نمايش گذاشت.

ادامه مقاله در ادامه مطلب
احمدرضا نیک اقبال بازدید : 238 جمعه 16 تیر 1391 نظرات (0)



استقبال گرم ناپوليتانو از آتزوري

رييس جمهور ايتاليا بي مهري مردمش نسبت به آتزوري را با ترتيب دادن يك مراسم استقبال گرم از نايب قهرمان يورو 2012 جبران كرد. براي استقبال از تيم ملي ايتاليا، تيمي كه برخلاف انتظارات توانست تا فينال جام ملت‌هاي اروپا صعود كند اما در نهايت با 4 گل مغلوب اسپانيا شد، تنها جمعيتي در حدود 40، 50 نفر به فرودگاه فيوميچينوي شهر رم رفته بودند. هواداران حاضر در فرودگاه شهر رم با سر دادن سرود ملي ايتاليا و درخواست از بازيكنان براي امضاي پلاكاردي كه روي آن نوشته شده «برو ايتاليا» از شاگردان پراندلي به خاطر كسب عنواني كه حتي خوشبين ترين هوادار آتزوري هم تصورش را نمي‌كرد تقدير كردند تا تيم را از شرايط روحي نه چندان جالبي كه داشت خارج كنند. لئوناردو بونوچي، يكي از مهره‌هاي اصلي آتزوري در يورو 2012 در گفت و گو با AFP اعتراف كرد كه استقبال رييس جمهور و هموطنانش حال و هواي او و هم‌تيمي‌هايش را بعد از شكست تحقيركننده برابر اسپانيا عوض كرده: «اين ناراحتي هميشه همراه ما خواهد بود چون تنها يك قدم تا محقق كردن يك روياي بزرگ فاصله داشتيم. متاسفانه نتوانستيم بازي‌مان را به يك تيم بزرگ تحميل كنيم. يورو را با انگيزه عملي كردن تاكتيك‌هايي كه چزاره پراندلي به ما آموخت و به اميد كسب موفقيتي بزرگتر در جام جهاني 2014 ترك مي‌كنيم.»
ادامه مقاله در ادامه مطلب

احمدرضا نیک اقبال بازدید : 231 یکشنبه 04 تیر 1391 نظرات (0)

 

تحلیل فیفا نیوز از بازی امشب

انسجام دفاعي، كمين براي ضد حمله

انگليس و ايتاليا دو تيم با تجربه‌هاي فراوان هستند كه چاشني جواني هم به آنها اضافه شده است. هر دو يك دوره بدون شكست را پشت سر گذاشته‌اند و به ترتيب در 11 و 31 بازي اخيرشان نباخته‌اند. سبك بازي هر دو مبتني بر دفاع منسجم و برنامه‌ريزي روي ضد حملات است. هاجسون و پراندلي هر دو با سيستم 2-4-4 كار مي‌كنند و مربياني متفكر و عمل‌گرا هستند. ستاره‌هاي هر دو تيم در ليگ برتر بازي مي‌كنند. وين روني بازيكن يونايتد و ماريو بالوتلي ستاره منچسترسيتي.
بازگشت روني بدون آسيب رساندن به سبك بازي روان انگليس، روحيه‌شان را هم بالاتر برده. پراندلي هم مثل هاجسون دست خودش را در مورد سيستم بازي تيمش خيلي رو نكرده و معلوم نيست جلوي «سه شير» از سيستم
2-1-3-4 كه با آن ايرلند را شكست دادند، استفاده خواهند كرد يا به همان شيوه قبلي – با خط دفاعي 3 نفره – كه در بقيه بازي‌هاي گروهي داشتند روي مي‌آورند. پراندلي از سوي ديگر بايد در مورد خط حمله‌اش تصميم‌گيري كند كه از دي‌ناتاله به عنوان مهاجم اصلي استفاده كند يا اينكه بهتر است ماريو بالوتلي را به تركيب بازگرداند.
تياگو موتا به دليل كشيدگي همسترينگ مايه نگراني پراندلي بوده اما ايگناتزيو آباته و فدريكو بالزارتي احتمالاً جايگاه‌شان را در خط دفاعي حفظ خواهند كرد. از طرفي انتظار مي‌رود لئوناردو بونوچي هم جاي جورجيو كيليني را در تركيب به عنوان مدافع مياني بگيرد اما انگليس احتمالاً تغييري در تركيبش نخواهد داشت.

ملت‌هاي سلطه‌گر
انگليس و ايتاليا شايد جزو تيم‌هاي برتر فوتبالي اروپا باشند اما اين انگليسي‌ها بودند كه سال 1893 نخستين باشگاه فوتبال را در جنوا تاسيس كردند.
مصاف امروزشان سومين ديدار دو تيم در رقابت‌هاي بزرگ است. در جام ملت‌هاي 1980 ايتاليا بازي را يك-صفر برد و در پلي‌آف رده‌بندي جام جهاني 1990 هم آتزوري 2-يك انگليس را شكست داد. تنها تجربه ديگرشان در جام جهاني به بازي‌هاي مقدماتي سال‌هاي 1978 و 1998 برمي‌گردد و از 10 سال قبل كه با هم در ليدز دوستانه بازي كردند و ايتاليا 2-يك پيروز شد، ديگر دو تيم با هم روبرو نشده‌اند. براي همين است كه مسابقه امروز ميان دو تيمي كه تنها شباهتشان علاقه مفرط به ارائه بازي دفاعي است، جذاب خواهد بود.
انگليسي‌ها هنوز مشتاق فوتبال دفاعي و ارسال‌هاي بلند هستند اما ايتاليايي‌ها در كنار قدرت دفاعي به ارائه بازي جذاب هم اهميت مي‌دهند. قدرت گرفتن رقيب لاتينشان، اسپانيا با فوتبال معروف تيكي تاكايش، از طرفي ايتاليا را وسوسه كرده كه سراغ سبك بازي تماشاگرپسندتري برود هر چند كه بازيكنانشان هنوز هم ناخودآگاه ميل دارند وقتي تيمشان يك-صفر جلو مي‌افتد عقب بكشند و در لاك دفاعي خودشان بخزند.
هر دو كشور نگاه متعصبانه‌اي به ليگ خودشان دارند. از اعضاي تيم كنوني ايتاليا، بالوتلي در ليگ برتر توپ مي‌زند و سالواتوره سيريگو و تياگو موتا در پاري سن ژرمن. بقيه در سري A بازي مي‌كنند اما همه مردان هاجسون در ليگ داخلي شاغل هستند. ايتاليايي‌ها خوب مي‌دانند كه ارزش و اعتبار سري A به سرعت در حال نزول است، برعكس انگليسي‌ها كه هر فصل شاهد رشد ليگ برتر هستند.
ايتاليا در ارسال توپ‌هاي بلند و مشاركت در بازي فيزيكي خيلي قوي نيست. بوفون و جوهارت دو تا از بهترين سنگربانان اين جام بوده‌اند و هر دو تمايل دارند توپ را دو دستي در آغوش بكشند تا اينكه آن را مشت كنند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه بخشی را بیشتر دوست دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 463
  • کل نظرات : 105
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 125
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 391
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 5,949
  • بازدید کلی : 148,546