loading...
فیفا نیوز دات آی آر
آخرین ارسال های انجمن
احمدرضا نیک اقبال بازدید : 209 یکشنبه 18 تیر 1391 نظرات (0)

خط قرمز‌ها برداشته شد
ورود تكنولوژي به مستطيل سبز

تكنولوژي خط دروازه بالاخره راهش را به سوي فوتبال باز كرد و قرار شده در ليگ برتر و چند رقابت ديگر به زودي از آن استفاده شود. چند اتفاق بحث بر انگيز- ازجمله گل فرانك لمپارد به آلمان در جام جهاني 2010 و همچنين گلي كه اوكراين به انگليس در يورو 2012 زد و پذيرفته نشد- باعث شد تا فوتبال آماده استقبال از ورود تكنولوژي بشود. هيات بين‌المللي اتحاديه فوتبال (IFAB) در جلسه‌اي كه در زوريخ تشكيل شده بود به استفاده از تكنولوژي‌هاي Hawk-Eye به معني ديد عقاب و سيستم داوري خط دروازه يا GoalRef system راي دادند. نخستين رقابتي كه اين تكنولوژي جديد در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت جام جهاني باشگاه‌ها در ژاپن است.
ژروم والكه دبير كل فيفا گفته كه در جام كنفدراسيون‌هاي سال آينده ميلادي و همچنين جام جهاني 2014 برزيل هم از اين تكنولوژي استفاده خواهد شد. والكه گفته فيفا هزينه اين سيستم‌ها را كه حدود 250 هزار پوند براي هر استاديوم است مي‌پردازد و خودش مسووليت نصب آنها را بر عهده خواهد گرفت. قبل از گرفتن يك چنين تصميمي دانشمندان سوييسي آزمايش‌هاي متعددي را روي هر دوي اين سيستم‌ها انجام دادند. هنوز ميزان خطاهاي احتمالي اين دو شيوه مشخص نشده و معلوم نيست كه در باران شديد يا رطوبت بالا چطور كار مي‌كند. IFAB اعلام كرده كه از اين تكنولوژي تنها به‌عنوان كمكي براي تيم داوري استفاده خواهد شد نه اينكه تمامي تصميم گيري‌ها را بر عهده اين سيستم‌ها بگذارند. به اين ترتيب داوران هنوز هم اين اختيار را دارند كه يك توپ را گل اعلام نكنند حتي اگر سيستم بگويد توپ از خط دروازه رد شده است.
سپ بلاتر از ابتدا از طرفداران پياده كردن يك چنين سيستمي در قوانين فوتبال بوده است. IFAB از فيفا- با چهار راي- و چهار تيم بريتانيايي كه هر كدام يك راي دارند تشكيل شده است. هر قانوني براي اينكه تصويب شود حداقل به شش راي نياز دارد. اين هيات بايد همچنين بررسي‌هايش را در مورد مفيد بودن استفاده از دو كمك داور اضافي به سرانجام برساند تا اگر اين شيوه مفيد بوده همچنان به آن ادامه بدهند. در ديدار اوكراين و انگليس در يورو 2012 با اينكه يك كمك اضافي تنها خط دروازه را نگاه مي‌كرد و 10 متر بيشتر با آن فاصله نداشت اين گل اوكراين مردود اعلام شد.

تكنولوژي در ساير ورزش ها
20 سال قبل در مسابقات بين‌المللي كريكت پاي تكنولوژي به آن باز شد و با وجود محدوديت‌هاي اوليه كم كم زمينه استفاده‌اش بيشتر هم شد. حالا بازيكناني كه به نظر داوري اعتراض دارند مي‌توانند با بررسي تصاوير تلويزيوني صحنه، حرفشان را به كرسي بنشانند. در تنيس در سال1980 و از مسابقات ويمبلدون بود كه از تكنولوژي براي تعيين خوردن سرويس به داخل يا خارج از زمين استفاده كردند. اينجا هم بررسي دوباره تصاوير بازي مي‌تواند راي داوران را به چالش بكشد. در سوپر ليگ سال 1996 راگبي بود كه براي نخستين بار از تكنولوژي ويدئويي استفاده شد كه مي‌تواند برخي تصميمات داوري را نقض كند. در سال 1986 در فوتبال آمريكايي يا NFL از سيستم پخش مجدد استفاده كردند. داور بازي بعد از هر صحنه‌اي كه مورد اعتراض است صحنه را از تلويزيون مي‌بيند و يك دقيقه وقت دارد كه تصميم نهايي را بگيرد. مربيان هم به مدد بازنگري‌ها در اين قانون حالا مي‌توانند به دو تصميم داور در بازي اعتراض كنند. اگر هر دو اعتراضشان به‌جا باشد مي‌توانند براي بار سوم هم اعتراض كنند.
موارد استفاده دو سيستم جديد
چشم عقاب
يك سيستم همراه با دوربين است كه يك كمپاني انگليسي به همين نام آن را طراحي كرده و با كمك كمپاني سوني ژاپن آن را توليد كرده‌اند و در تنيس و كريكت هم از همين استفاده مي‌كنند. شش يا هفت دوربين با سرعت بالا در دو سوي استاديوم و نزديك سقف كار گذاشته شده‌اند كه توپ را با سرعت زياد و از بالا دنبال مي‌كنند و سيستم كامپيوتري است كه تعيين مي‌كند توپ داخل زمين است يا از خط خارج شده و دستگاه پيام‌هايش را هم به دستگاهي كه در اختيار داوران بازي است مي‌فرستد. حالا سوال اين است كه آيا اين سيستم مواقعي كه توپ به طور كامل با بدن دروازه‌بان پوشانده شده كار مي‌كند يا نه. فيفا گفته كه بعد از هر تصميم بحث برانگيز داوري اين تصاوير از طريق تلويزيون پخش نخواهند شد و تنها تيم داوري در جريان آن قرار مي‌گيرد.

تكنولوژي خط دروازه GOALREF
يك سيستم با طراحي مشترك دانمارك و آلمان است كه از ميدان مغناطيسي استفاده مي‌كند تا مشخص كند توپ از خط دروازه‌ها گذشته يا نه. سه نوار مغناطيسي داخل لايه بيروني توپ نصب شده و زماني كه توپ از خط دروازه رد شود سنسورهاي حساس داخل تيرهاي دروازه آن را اعلام مي‌كنند. سنسورها موج‌هاي الكتريكي را به كامپيوتر مي‌فرستند و تيم داوري در كمتر از يك ثانيه متوجه اين امر خواهد شد. هزينه نصب اين تكنولوژي كمتر از «ديد عقاب» است و تنها بايد با كمپاني‌هاي توليد توپ به توافق برسند تا اين نوارهاي مغناطيسي را درون توپ‌هاي توليدي كار بگذارند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه بخشی را بیشتر دوست دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 463
  • کل نظرات : 105
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 188
  • بازدید ماه : 1,537
  • بازدید سال : 9,438
  • بازدید کلی : 152,035